Vaša beba ne želi jesti? Želite hraniti svoju bebu zdravije, ali ne i skuplje? Koje namirnice su najbolje za bebu? Ova pitanja u jednom će vam potezu riješiti mama Jordanka.

0
790
bebina papica header

Jordanka Čohar vodi Instagram profil @bebina_papica koji nudi strašno ukusne recepte, ne samo za djecu, već i za odrasle, kao i blog aninamama.com na kojem o Jordanki piše sljedeće: ‘Bok. Zovem se Jordanka, prijatelji me zovu Joci. Rodila sam se i odrasla u prelijepoj Makedoniji. Diplomirani sam inženjer biotehnologije i zdravom hranom se bavim gotovo 15 godina. Zbog ljubavi odlučila sam ostaviti sve i otputovati  1300 km dalje. Živim u Rijeci i sretno sam udana već 7 godina. Od nedavno postala sam i sretna mama preslatkoj curici, Ani’.

Jordanka je u međuvremenu dobila i kćerkicu Evu, a mi slobodno možemo reći da prethodan opis nije dovoljan kako bi se opisala stručnost i inovativnost ove inženjerke biotehnologije jer recepti kakve ćete naći na njezinom profilu, prava su rijetkost.

Stoga, obavezno morate pratiti ‘bebinu_papicu’ jer će vam ovaj profil uštedjeti i vrijeme i živce, pogotovo ako ste u nedoumici što dati svom djetetu za jesti.  A tek kad vidite kako Joci kombinira namirnice… pa pamet će vam stati! Naime, Jordanka redovito bira najzdravije i najsvježije namirnice za svoje maštovite recepte, a obroci koje radi ujedno su brzi gotovi pa će vas tako sigurno oduševiti mnoge verzije zdravih krekera, grickalica, keksića, pudinga, kašica, kolača bez šećera, jaja i brašna, sirovih kuglica i sličnog koje izlaze iz Jordankine kuhinje.

Ova nam je stručnjakinja za zdrave dječje obroke, dala i odlične savjete na temu kada je najbolje početi s dohranom bebe te s kojim namirnicama, a otkrila nam je i kako pripremati zdravije obroke, a opet proći iznimno jeftino. Obavezno se inspirirajte primjerom jednog jelovnika kakav njezine curice imaju, ali i famoznim ‘bebina_papica’ profilom.

Kako je nastao Instagram profil @bebina_papica?

Kad sam postala po prvi put mama konstantno sam se brinula o tome jeli moja curica dovoljno jede, da li  ispravno kombiniramo namirnice i slično. Postojali su dani kada su mi falile ideje za spremanje njenih obroka. Fotkala sam i zapisivala svaki njen obrok kako ne bi imala isti problem i s drugim djetetom. Jedna mi je prijateljica predložila da te fotke negdje i  objavim kako bi donekle olakšala i drugim mama koje se nalaze u istom sosu kao i ja i tako sam se odlučila za Instagram i nazvala profil ‘bebina papica’ jer je u to vrijeme Ana bila još uvijek beba.

Odakle crpiš inspiraciju za sve te divne recepte koje objavljuješ na profilu?

Kuhanje je za mene proces koji opušta i relaksira pa čak i kada sam premorena.Volim eksperimentirati, ljubitelj sam zdrave hrane već godinama. Kombiniram recepte koje nađem u brojnim kuharicama zdrave prehrane koje imam doma i recepte s interneta na svoj način, nešto dodam, nešto izbacim dok ne bude baš po mom ukusu. Dosta toga i sama isprobam s namirnicama s kojim raspolažem doma, a tada je svakako najveća inspiracija u sezonskim namirnicama. Ono što je za mene bitno je da je obrok ukusan, zdrav i nutritivno bogat.

Na koja tri recepta si posebno ponosna ili su se posebno svidjeli tvojim pratiteljima?

Teško mi je izdvojiti baš neki recept, meni osobno su svi podjednako dragi, bez obzira da li se to radi o slatkoj ili slanoj hrani, dok sam primijetila da moji pratitelji više vole jednostavne recepte, s jednostavnim namirnicama, i one brze za kojih ne treba puno vremena i truda. To su recimo sirove loptice za čija priprema treba vam svega 10 minuta ili puding od pečene bundeve i jabuke u kojem uživaju i mali i veliki kao i razne varijante zobene kaše koje se mogu prilagoditi svakom uzrastu.

Kada misliš da je najbolje početi s dohranom i s kojim namirnicama?

Po meni najbolje je krenuti s bebinih navršenih 6 mjesecu, bez obzira da li je beba isključivo dojena ili je na adaptiranom mlijeku osim ako specijalist gastroenterolog iz posebnih zdravstvenih razloga ne kaže drugačije. Međutim, svaka je beba drugačija i treba pratiti njene potrebe i signale spremnosti koji pokazuju jeli ona zaista spremna za dohranu. Najbolje je krenuti sa sezonskim namirnicama prikladne dobi (namirnice lako probavljive) jer su tada nutritivno najbogatije i najmanje tretirane, pritom sigurno nećete dati mahune ili kupus kao prve namirnice jer napuhuju i stvaraju grčeve kod beba. Namirnice koje je inače majka konzumirala za vrijeme trudnoće i dojenja su također dobar odabir jer se beba već upoznala s tim okusima. Preporučila bih da se najprije krene s povrćem kako bi ga dijete i kasnije lakše prihvatilo, zatim sa žitaricama i na kraju s voćem koje većinom beba lako prihvaća zbog slatkog okusa.

Koje namirnice su po tebi najbolje za bebe i u kojem periodu života?

Mislim da ne postoje ograničenja, svaka je beba/dijete je drugačije. Međutim,  svakako postoje namirnice koje bi se trebali izbjegavati tijekom prve godine bebinog života, a to su: kravlje mlijeko koje je teško probavljivo, med koji može sadržati spore botulizma koje mogu izazvati ozbiljne zdravstvene probleme, sirova jaja od kojih  se može dobiti salmonelu, te orašaste plodove koje su dosta tvrde i može doći do gušenja kod beba. Morske plodove i neke vrste riba tipa tune, skuše i sabljarke ne bi davala do druge godine djetetovog života jer sadrže značajnu količinu žive koja može naštetiti živčanom sustavu djeteta. Gljive bi izbjegavala do 3. godine pa i više jer sadrže hitin a djetetov organizam te dobi ne proizvodi potrebne enzime za njegovu probavu, a isto tako gljive iz uzgoja su itekako tretirane raznim kemikalijama, a rijetko tko provodi karantenu jer su u isto vrijeme u različitim stadijima.

Imaš li neki savjet za mame koje žele zdravije hraniti svoje bebe, ali misle da to oduzima previše vremena ili košta previše?

Jako puno ljudi misli da je skupo hraniti se zdravo, međutim što je skuplje, hrana ili naše zdravlje i zdravlje naše djece koje ćemo itekako platiti ako se ne budemo hranili ispravno? Zdrava prehrana je zapravo uravnotežena, raznolika i umjerena. Ne trebamo jesti jednu vrsta voća, povrća , meso ili ribu već raznoliko. Ono čega se svi boje su ugljikohidrati, no oni jesu važni za rast i razvoj naše djece, međutim treba ih uzimate preko integralnog kruha, žitarica, voće i povrće, a ne preko kupovnih slatkiša i grickalica punih praznih kalorija bez  ikakvih nutrijenata. Jedna vrećica žitarica, recimo proso ili zobenih pahuljica traju itekako dugo. Riba ne mora biti skupa, postoji sitna plava riba dostupna svima. Krumpir za kojeg većina misli da je nezdrava namirnica pripremljen na ispravan način (kuhan ili pečen na temperaturi nižoj od 200C) je itekako zdrav i pritom nije skup, kao i mrkva ili leća. Od svih tih jeftinih namirnica da se skuhati kvalitetan obrok. I takvo kuhanje ne oduzima puno vremena, nego bas suprotno. Ja volim kuhati ali ne volim provoditi previše vremena u kuhinji,  više volim što više  uživati s djecom jer prebrzo odrastaju.

Koja jela tvoja Ana posebno voli,  a kako se nosiš s namirnicama koje ne voli i radi li ikad probleme s hranom pa ju moraš nagovarati da jede?

Ana je dijete koje ne voli jesti, takva je od samog rođenja. Borili smo se s njenom težinom upravo iz tih razloga, bili smo i dan danas jesmo puni strpljenja i ono najbitnije, uporni smo i ustrajni. Do svoje druge godine nije hitjela okusiti ni mrvicu mesa i ribe, ali i hrpu drugih namirnica, ali svejedno su redovito bili na tanjuru. Nisam ništa kamuflirala jer smatram da dijete treba biti svjesno što jede kako bi se upoznalo sa svim okusima hrane. Danas obožava i meso i ribu. Voli jesti razna variva  i to pojede u tren oka. Ako je na tanjuru nešto što ne voli, ne forsiram ju da to pojede, ali ne dajem joj ni zamjenu i tu namirnicu dobije bar još jednom u toku tjedna i tako smo jako puno napredovali. Dok njena mlađa sestra, Eva, koja ima samo 9 mjeseci je totalna suprotnost od nje. Uživa u hrani i za sada ne mogu reci da nešto ne voli jesti, uživa u povrću i možda mrvicu manje u voću.

Koliko unaprijed planiraš obroke za Anu i kako planiranje obroka koje joj radiš izgleda? Također,  misliš li da je planiranje obroka neophodno?

Ja sam žestoka pobornica reda, rasporeda i rutina. Tako bolje funkcioniram i opuštenija sam kroz cijeli tjedan. Jednom tjedno radim plan jelovnika za cijelu obitelj i to mi itekako olakšava, kako kod kupovine namirnica, tako i kod pripreme i čuvanja istih, a i tako uštedimo dosta novaca.  Planiranje obroka treba biti opuštajuće i prije svega učinkovito. Ako osjećate pritisak tijekom planiranja onda mislim da samo planiranje gubi svrhu. Iz tih razloga smatram da nije neophodno, ali je olakšavajuće,  posebno kad imate dvoje djece, štedite vremena i živaca.

Ana već davno jede isto što i mi odrasli. Prilikom planiranja pazim da u toku dana, kako mi tako i ona, unesemo  dovoljno voća i povrća, odnosno dvije porcije voća (1 voćka je jedna porcija) iako ona pojede i više, te 3 porcije povrća (jedna dječja porcija je onoliko sjeckanog povrća koliko stane u djetetovu šaku bez prstiju),  a na tjednoj bazi da imamo meso 3 puta tjedno, 2 puta tjedno ribu  i dva bezmesna dana.  Žitarice jedemo gotovo svaki dan, te orašaste plodove i sjemenke.  Za Evu radim plan na osnovu toga što smo uveli u ishranu i što planiramo uvesti.

Ovo je primjer dnevnog jelovnika za Anu i nas odrasle:

Doručak: Palačinke s domaćim pekmezom s chia sjemenkama i čašu domaćeg kefira ili jogurta

Užina: sezonsko voće

Ručak: pečena riba i rižoto s povrćem

Užina: sirova loptica + sezonsko voće

Večera: povrtne mafine od krumpira i brokule

Primjer bebinog jelovnika od 9 mjeseci s uvedena 2 kruta obroka:

Voćna kašica sa žitaricama: proso s jabukom i suhim marelicama i cejlonskim cimetom

Kašica od krumpira, blitve i ribe (riba u ovoj dobi je isključivo kuhana),  s par kapi maslinovog ulja. Ostali obroci su majčino/adaptirano mlijeko.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.